U fokusu: Ljubica Cuca Sokić, Motiv iz Pariza, 1954.

Ljubica Cuca Sokić
Motiv iz Pariza, 1954.
ulje na platnu, 54,3 x 65,1 cm
GMS/U 1373

Mart je mesec frankofonije, zbog čega vas u našoj rubrici “U fokusu” upoznajemo sa delom Ljubice Cuce Sokić Motiv iz Pariza.

„U Parizu je čovek okružen mnoštvom dobrih slika, bogatim muzejima i izložbama, a i sam Pariz je veoma pikturalan. U Parizu je svaka fleka, nekako, na svom mestu…“ ovim rečima je slikara Ljubica Cuca Sokić opisala prestonicu Francuske. Prvi put je u Pariz otišla 1936. godine kako bi usavršila svoje umetničko obrazovanje. Posećivala je časove večernjeg akta u Académie de la Grande Chaumière, a počela je da uči grafiku na École des Beaux Arts. Tokom trogodišnjeg boravka u Parizu, snažan utisak na nju ostavili su Luvr, brojne izložbe, pre svega Pola Sezana iz 1936, kao i umetnost francuskih intimista Pjera Bonara i Eduara Vijara. Od tada Pariz i Francuska postaju umetničko ishodište kojem će se tokom života često vraćati.

U vreme kada nastaje slika Motiv iz Pariza, slikarka je drugi put u ovom gradu 1954. godine. Tada putuje po Francuskoj i posećuje Sezanov atelje u Eks an Provansu. Poput francuskih intimista i Cuca Sokić gleda u Pariz iz vazduha. S prozora nekog privatnog smeštaja ili ateljea, ona upućuje pogled na strme krovove Pariza, izdužene dimnjake i prepoznatljive zvonike Notr Dama. U ovom trenutku, Cuca je već smela i umetnički zrela što se prepoznaje kroz izražavanje čistim likovnim jezikom koji vodi ka uprošćavanju formi i geometrizaciji, bliskoj njenom temperamentu, ali zadržavajući prepoznatljivu intimističku bojenu gamu i valersko toniranje. Ova transponovana veduta grada pokazuje da se iza privida lakoće i ležernosti nalazi vrlo promišljena struktura i dugo pripremano rešenje. Cuca Sokić kao da pre­tvara arhitektonske elemente u esencijalne objekte kojima se određuje naš odnos prema svetu i prostoru koji nas okružuje.

Nikada ne gubeći kontakt sa predmetnim svetom, u svom celokupnom stvaralaštvu Cuca Sokić ostaje na granici figuracije i apstrakcije. Njene ideje su zapravo jednostavne: vizuelizacija okolnog ali nevidljivog sveta, do čije realizacije vodi dug put razmišljanja i traganja.