Предавање о Илији Башичевићу Босиљу

Пратећи програм изложбе Свесно напуштање реалности: Сава Секулић и Илија Босиљ

Феномен Босиљ у контексту савремене историје уметности и популарне културе двадесетог века

Сврставано у наиву, арт брут и експресионизам, сликарство Илије Башичевића Босиља показало се као потпуно изоловано од свих наведених уметничких феномена. Колико може бити екпресивно по изразу, толико може да буде и акционо, стихијско, инстиктивно, иако уместо проливања и капања боје на платно, као што је то случај код Џексона Полока, код Илије Босиља пре долази до проливања прве јутарње кафе преко новонастале слике. Често поређен са Кандинским у композицији, чак и у стилу, на Босиљевим сликама није толико присутан шематизам и геометријске структуре као код једног од пионира апстрактног сликарства, Руса Василија Кандинског. Већа сличност увиђа се при поређењу са надреалистичким делима Хуана Мироа, где су присутна фантастична бића, сатира и машта, па чак и шпанског енформелисте Тапијеа који је за стварање својих дела користио разне медијуме у циљу стварања текстуре уметничког дела, што је код Босиља значило осликавање  старог џака, кутије од бомбоњера, чак и тракторског прозорског стакла. Немогућност сврставања Босиљевог сликарства у било који од науци познатих уметничких ”изама”, намеће нам да његову уметност посматрамо као феномен за себе. Његово сликарство је слојевита алегорија, саткана од вековног људског искуства, које се сабрало у седамдесет година једног човека. Иако аутентичан до сржи у изразу, Илијин стваралачки пут, односно спиритус мовенс у позним годинама, није била ретка појава у популарној култури двадесетог века. Попут велике сликарке наиве Ане Мари Робертсон Мозес, популарно називане Баке Мозес која се као сликарkа прославила тек у 78-ој години живота, Толкина  имагинације сличне Босиљевој, који је свог ”Господара прстенова” објавио тек у 56-ој години, као и јапанског уметника Хокусаија који је своја најбоља дела насликао у својим седамдесетим годинама, Илија Босиљ је у свој стваралачки имагинаријум закорачио тек у 62-ој години, и створио једна од најзначајнијих уметничких дела за савремену уметничку сцену.

Предавање држи: Марија Покрајац, директорка МНУ „Илијанум“, Шид

Датум

Отварање: 02. август 2024.
Траје до: 02. август 2024.

Време

19:00

Место

Велика сала „Сава Текелија”, Галерија Матице српске

Улазница

бесплатан улаз
  • Намењено: свим узрастима